Ako je to s tuningom na Slovensku?
Tuning, pojem, ktorý u nás spopularizovali prvé časti dnes už nekonečnej filmovej série Rýchlo a zbesilo a o niečo neskôr aj (tiež celkom nekonečná) videoherná séria Need for Speed, ku ktorej síce tuning nepatril od začiatku, ale od roku 2003 je jej viacmenej pravidelnou súčasťou.
Predstavy o jedinečnom aute narážajú na vážnu prekážku
Obe tieto série spôsobili, že množstvo chlapcov začalo snívať o tom, že keď dospejú, kúpia si auto, ktoré si následne upravia, čiže „vytunujú“. A dospelí chlapi, ktorí už vlastné auto mali, začali rozmýšľať, čo by sa na ňom dalo upraviť. Spojlery a iné úpravy karosérie, športové sedačky, zvýšenie výkonu, predstavivosti sa medze nekladú.
Tí, ktorí sa už chceli do tuningu svojho auta reálne pustiť, však zväčša narazili na odpor v podobe legislatívy. Tá naša totižto tuningu necháva len minimálny priestor a v podstate by sa dalo povedať, že na Slovensku oficiálne tuning neexistuje. A pokiaľ človek nechce mať problémy na technickej kontrole, či s policajtmi, rýchlo ho tuningové chúťky prejdú.
Špekulanti sa nájdu vždy, ale stojí to za to?
Dokonca aj výmena brzdových kotúčov a celých bŕzd za objektívne lepšie môže byť problematická. Na prvý pohľad to síce nemá logiku, keďže by malo ísť o lepšie brzdy, ale na druhej strane, brzdy sú dôležitá a zároveň háklivá vec, pri ktorej nejde len o to ako brzdia, ale aj ako sa auto pri brzdení správa.
Pýtate sa potom, ako je možné, že na cestách (síce nie často, ale predsa) stretávate autá, ktoré sú očividne upravené a po naštudovaní legislatívy zistíte, že takéto auto by nemalo prejsť technickou kontrolou? Ľudia často na svoje autá montujú diely, ktoré sa dajú pomerne jednoducho odstrániť a to aj pred každou návštevou STK robia. Samozrejme, keď vás zastavia na ceste policajti, čas na odstránenie týchto dielov mať nebudete.
Zdroj obrázka:
Autor: DedMityay / Shutterstock.com