Bulgur: Zdravší ako ryža, chutnejší než kuskus

bulgur

Táto príloha si vás získa natoľko, že si ju budete radi servírovať ako hlavný chod. Stavíme sa?

Určite ste už o ňom počuli. Mnohí si bulgur doprajú namiesto ryže alebo zemiakov, má výraznú obilnú vôňu a príjemnú orieškovú príchuť. Obsah vitamínu A, fosforu, železa, horčíka a minimum tuku robí z bulguru superpotravinu zdravej výživy. Vďaka veľkému obsahu vlákniny podporuje tiež činnosť čriev a pôsobí blahodarne na nervovú sústavu. Bulgur sa najčastejšie získava z tvrdých odrôd pšenice namáčaním, vysušením a podrvením na menšie kúsky. Jeho príprava je veľmi jednoduchá, bulgur počas nej vstrebe zhruba 2 – 2,5 násobok vody. Inak povedané, na jeden hrnček bulguru budete potrebovať dva hrnčeky vody. Ak vám nevyhovuje pšeničný bulgur, existuje aj bulgur zo špaldy, jačmeňa alebo pohánky, stačí si vybrať verziu, ktorá vám vyhovuje najviac.

Ako si bulgur pripravíte?

Tento chutný pokrm je potrebné variť na miernom ohni približne 12 – 15 minút. Je možné tiež bulgur odstaviť po piatich minútach a nechať dôjsť pod pokrievkou zaliatím horúcou vodou. Takto upravený bude hotový za 25 – 30 minút. Ak chcete z bulguru získať všetky minerály, vitamíny či enzýmy, nechajte ho jednoducho napučať. Ako? Zalejte želané množstvo bulguru studenou vodou a nechajte ho hodinu „pracovať“. Máte chuť na ochutený bulgur, prípadne vám nestačí obyčajná osolená verzia? Pridajte do vody zeleninový bujón alebo sójovú omáčku. Ak plánujete pripraviť zeleninové rizoto z bulguru, krátko ho povarte a v hlbokej panvici nechajte pre lepšiu chuť nasať vývar zo zeleniny alebo z húb.

Bulgur vs. kuskus

Kým bulgur má charakter krúp, kuskus je drobná cestovina vyrobená z krupice. Nie sú to rovnaké prílohy, ich chuť je odlišná, napriek tomu ich však v mnohých receptoch môžete zameniť. Jedným z takýchto jedál je známy stredomorský šalát tabouleh. Bulgur sa hodí do najrôznejšie rizot, plniek, kaší i zeleninových šalátov, ktorým dodá sýtosť. Určite sa oplatí si ho naservírovať, jeho chuť si získa nielen fanúšikov zeleniny a ľahkých jedál, ale i gurmánov, ktorí nedajú dopustiť na mäsové pokrmy.

About